Hoppa till innehåll Hoppa till meny

Järnvägsknuten lever och lockar 

Text och bild: KommuniMera

Landeryd var en gång en betydelsefull knutpunkt för järnvägstrafiken i södra Sverige. Idag håller ett entusiastiskt gäng ångan uppe och driver Landeryds Järnvägsmuseum. Höjdpunkten på året är när föreningen ordnar Tågdagarna i Landeryd som lockar tusentals besökare.

Tågdagarna arrangeras första hela helgen i september. Det är ett eldorado för den som gillar nostalgi, gamla tåg och teknik från förr. Det är en helg då Landeryd, och hela Hylte kommun, sjuder av liv och då det går att åka veterantåg på spåren mellan Torup, Hyltebruk, Rydöbruk, Kinnared, Landeryd och Smålandsstenar.

Massor att göra

Veteranbussar går mellan Hyltebruk och Landeryd, och det finns massor att göra runt om i kommunen. Besökarna kan titta på veteranfordon, njuta av musikunderhållning, se folklustspel och äta god mat. Och mycket, mycket an-nat. I fjol kom inte mindre än 8 000 personer. 2019 kom-mer Tågdagarna att hållas den 7–8 september.

Det är mycket som ska skötas om man vill hålla liv i en gammal järnvägsmiljö. Föreningen Landeryds Järnvägs- museum har funnits sedan 2004 och har runt 200 medlem-mar. De som är aktiva träffas på arbetsdagar och håller undan sly, bygger, reparerar och fixar.

Landeryd blev en viktig järnvägsknut i början av förra seklet. Runt järnvägen växte samhället upp. Mycket av det gamla har bevarats och finns kvar, annat är på väg att återskapas. Så har till exempel de gamla lokstallarna renoverats, liksom vändskivan där de gigantiska ångloken kan vändas.

Unik miljö

– Vi vill hålla liv i den här unika miljön. Det har funnits många viktiga järnvägsknutar, men få är så väl bevarade som vår. När det var som störst jobbade 250 personer vid järnvägen här i Landeryd som var en knutpunkt där lin-jen mot Ulricehamn/Falköping – nedlagd sedan 1980-talet – vek av från huvudlinjen Halmstad–Nässjö/Jönköping. Här fanns också en lokstation, berättar Per-Yngve Bengtsson som är ordförande i föreningen.

Föreningen har mycket på gång. Det finns tankar om att återskapa en vattentagningsanordning för ånglok och delar av den brygga där man fyllde på lokens kolförråd. Ett av föreningens lok behöver repareras.

Ett riktigt Ånglok

– Vi har fått en ordförande som är som ett riktigt ånglok. Han har så många bra idéer och är väldigt drivande, säger Gunhild Mårtensson, som sedan några år med i föreningen.

Bo Ljungqvist har bott i Landeryd hela sitt liv. Han tituleras ”stallmästare” och håller ordning på lite av varje.

– Föreningen och Tågdagarna är viktiga för bygden, när mycket annat försvinner. Tågdagarna ger en skjuts åt Landeryd.

– Det är ett jättearbete att hålla loken igång. Det är mäk-tiga maskiner, och det tar ett och ett halvt dygn att starta ett lok – inte bara att vrida om nyckeln precis…

Utöver Tågdagarna ordnar föreningen, och liknande sam-manslutningar landet runt, ett så kallat ”tågsläpp” 28 april när det är öppet hus i de gamla byggnaderna och då man också kan se de imponerande fordonen på närmare håll.

– Vi har en fantastisk miljö och många spännande fordon att visa upp, och vi jobbar på att få fler tillfällen när vi håller öppet och kanske ordna guidade visningar i ett stycke levande järnvägshistoria, säger Per-Yngve Bengtsson.

Tågdagarnalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt